Julköttbullar



Idag gör jag köttbullar till julbordet. Mitt bidrag tillsammans med kolakakor och julgodis. Jag hoppas de blir riktigt goda! Imorgon blir det en spängfylld dag med dop, glöggfika, JULBORD och tillsist julgodis och tomte! Jag hoppas jag hinner blogga lite imorgon. Nu ska jag mysa lite med Ludvig 3 månader.

Ingredienser

  • 2 stora lökar
  • 2 msk smör
  • 1 dl grädde
  • 1 dl mjölk
  • 1 dl ströbröd
  • 1 kg blandfärs
  • 3 tsk salt
  • 2 ägg
  • 2 krm kryddpeppar
  • 1 1/2 tsk socker
  • 4 msk smör till stekning

Gör så här

  1. Skala och skär löken i bitar. Stek den mjuk i matfettet. Låt löken kallna.
  2. Blanda grädde, mjölk och ströbröd i en bunke. Låt det svälla ca 10 minuter.
  3. Blanda färsen med salt. Rör ner äggen. Krydda med kryddpeppar och socker.
  4. Mixa löken med ströbrödblandningen. Rör ner den i färsen.
  5. Rulla färsen till köttbullar som läggs på en vattensköljd skärbräda eller lägg färsen i en spritspåse och tryck ut "bullar" direkt i stekpannan.
  6. Stek köttbullarna i omgångar i matfettet i en stekpanna ca 8 minuter eller tills de är genomstekta.
Värm färska eller djupfrysta köttbullar i lite matfett kryddat med malda nejlikor så får köttbullarna julsmak.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0