Amma, sova, amma, sova

 
Idag har vi varit på vårat tredje BVCbesök. Vår Isländska barnsköterska Torhildur fullkomligt älskar vår son. Fast det säger hon nog till alla, men vi kan ju få tro att vi är lite speciella. Sedan senaste gången vi sågs vilket var 9 dagar sedan så har lillfisen gått upp 400 g. Det förvånar mig inte då han han hänger mellan bröna för det mesta om dagarna och nätterna ;-) Vi har dock märkt att han inte bara är ett matvrak utan även en liten närhets och tuttejunkie. Detta jobbar vi med på andra sätt än bara ligga och småamma dygnet runt. Vi använder oss då av bärsele och napp. Då fyller vi de två behoven perfekt och han somnar in bättre samt att vi blir lite mer fria att göra saker samtidigt och inte bara sitta i soffan eller sängen. Så kan även J vara den som fyller närhetsbehovet.
 
Sedan har vi även fått rekomendationen att skapa lite mer riktiga mål för lillen. Tanken är att han ska amma aktivt i ca 20-30 min och sedan sova/mysa ca 3 h till nästa amning. Så han då äter mer och bättre och inte bara småäter och småsover hela tiden. Får se hur det kommer gå. Vi ska jobba på det ;-) För att hela familjen ska få sova under natten minst 5 h i sträck så har vi även delat upp nattens måltider. Ett mål ger Johan med ersättning och resten ammar jag. Det gör mig till en piggare, gladare och friskade mamma vilket i sin tur ger oss en gladare, välmående bebis och en mer fungerande jämställd familj. Stort plus att pappa J får sin egen mystid med lillfisen också. Att mata sitt barn vid sitt bröst är bland det mest givande som finns tycker jag.
 
Nu har det snart gått 3 h och lillis ska få TUTTEN och så ska vi se på film!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0